vrijdag 19 februari 2010

Ik ben erg tevreden over mijn metaaldetector

Overal waar je ook komt … vaak liggen er schatten onder je voeten. Geen kisten vol met goud, zakken met zilveren juwelen of diamanten ter waarde van enkele duizenden euro's. Ik heb het over die kleine voorwerpen … munten, knopen, ringen, vingerhoedjes, kogels, gespen en andere prullaria die elk een eigen verhaal hebben: een schat aan informatie als je kunt achterhalen waartoe al die dingetjes jaren geleden zijn gebruikt geweest.

Doorheen de geschiedenis hebben wij in Vlaanderen heel wat volk over de vloer gehad en zijn er heel wat voorwerpen in de grond geraakt. Ze zijn er bewust achtergelaten, weggegooid, verstopt of gewoonweg verloren. Je staat verstomd als je ziet wat je de dag van vandaag nog uit de grond haalt.

Wekelijks trek ik erop uit om al die kleine dingetjes van een stille dood te redden. Samen met mijn beste vriend, de metaaldetector, schuim ik akkers, weiland, strand en bouwgrond af op zoek naar dat ene waardevolle stukje onontdekte geschiedenis.

Wat is een metaaldetector?

Een metaaldetector is een is een electronisch apparaat waarmee je de aanwezigheid van metalen kunt ontdekken. De detector bestaat uit een zoekschotel (de platte schijf onderaan het toestel), een steel met bovenaan de systeemkast (met luidspreker) die signalen van de schotel omzet in geluidssignalen. Het werken met een detector is simpel. Je maakt met de zoekschotel zwaaiende bewegingen over de grond. Wanneer je met de zoekschotel over een stuk metaal passeert, genereert dit een elektronisch signaal, dat vervolgens omgezet wordt in een geluidssignaal.

In 1986 was ik 15 toen ik de eerste keer in contact kwam met een metaaldetector. Samen met mijn ouders verhuisde ik naar een oud herenhuis. Gezien het volledige elektriciteitsnet vernieuwd moest worden en wij op geen enkele manier wisten hoe de oude leidingen door het huis liepen, schafte ik een metaaldetector aan. Het werd een simpel toestelletje: een Tandy metaaldetector. Eén schakelaar, één draaiknop en een analoge meter … daar moest ik het mee doen … en het lukte nog ook. De leidingen werden één voor één ontdekt en met een minimum aan schade werd het huis voorzien van een nieuw elektriciteitsnet. Ik experimenteerde wat in de tuin met de detector en mijn eerste vondst liet niet lang op zich wachten: een hoefijzer ! Nadien nog wat musketkogels gevonden maar daar bleef het ongeveer bij. Toen ik via een vriend een afgedankte detector van DOVO (Belgische ontmijningsdienst) kreeg, is het Tandy-toestelletje in een vergeethoekje geraakt en daar stilletjes doodgegaan … De DOVO-detector was een log ding, maar heel performant en uitgerust met 2 schakelaars en 2 knoppen en een analoge meter. Gezien ik het zonder handleiding moest doen was het plezier er voor mij na een tijdje af, gezien ik naast koperen munten en knopen grotendeels ijzeren troep uit de grond haalde. Het gebrek aan 'zielsgenoten' in deze hobby heeft er mede voor gezorgd dat alles in een vergeethoekje is geraakt. De periode tussen 1991 en 2004 is een woelige periode geweest die ik heel kort kan omschrijven als studeren, uitgaan, vrouwtje leren kennen, trouwen, huisje bouwen, kindjes krijgen… Gezien mijn kinderen al redelijk zelfstandig werden en ik terug wat meer vrije tijd kreeg, besliste ik om begin 2004 mij opnieuw een metaaldetector aan te schaffen. Het werd een White's DFX...

White's DFX Metaaldetector

De DFX is het topmodel metaaldetector van White's en is volledig digitaal. White's is één van de bekende merken in de wereld van de metaaldetectors (andere bekende merken zijn Tesoro, Garrett, XP, Fisher, C-Scope, Minelab en vele andere). Een degelijke machine kost al gauw 300 Euro en ongeacht welk merk je voorkeur wegdraagt, een slechte detector bestaat de dag van vandaag eigenlijk niet. We kunnen ten hoogste spreken dat ieder merk zijn eigen sterke en zwakke punten heeft. Mijn keuze voor White's is vooral gebaseerd op testresultaten en op het advies dat ik van verschillende collega-detectoramateurs kreeg. Daarbovenop kon ik rekenen op een goede prijs/kwaliteit verhouding.DFX metaaldetectorWhite's DFX: volledig digitale detector
De detector is een sterke all-rounder die op alle types grond kan ingezet worden. Het toestel is voorzien met een LCD schermpje waar je kunt zien met welk metaal je te doen hebt en welke het vermoedelijke voorwerp is dat zich in de grond onder je voeten bevindt. De digitale besturing kan zo ingesteld worden dat mineralisatie (aanwezigheid van magnetische elementen in de grond) en afval weggefilterd wordt, waardoor de kans verhoogt dat je waardevoller materiaal ontdekt. Die digitale besturing is tevens het zwakke punt van de machine, want je moet zowat de ganse handleiding uit het hoofd kennen (60blz !) om je detector optimaal te benutten. Gelukkig bevinden er zich op het net een aantal programma's die perfect bruikbaar zijn op onze Vlaamse grond.

Minelab Explorer II

Toen ik uiteindelijk de DFX volledig onder de knie had, nam ik, een voor iedereen, onverwachte beslissing. Ik had namelijk beslist dat ik mijn DFX van de hand zou doen ... Net nu de vondsten leuk begonnen te worden, net nu er geoogst werd, net nu de interessante plekjes werden aangesneden ...

De beslissing is er niet zomaar gekomen en nee ... ik stop niet met metaaldetectie ;)

Ik mag niet zeggen dat ik ontevreden was over mijn DFX, integendeel. Het gewicht, discriminatiemogelijkheden en pinpointen waren fenomenaal. Maar toch haalt het apparaat niet echt de diepte die het zou moeten halen. Nu weet ik ook wel dat diepgang een van de meest overhypte termen is in de detectorwereld, maar toch ... Ik kan me bijvoorbeeld niet herinneren dat ik ooit een object heb opgehaald dieper dan 8" (+/- 20cm). Velen riepen dat mijn detector slecht stond afgesteld of dat ik verkeerd aan het zoeken was, maar niemand van die roepers heeft mij ooit gezegd hoe het dan wel moet. Anyway, ik ben van mening dat mijn toestel wel goed stond afgesteld.

Ik heb de DFX op zaterdag 25 september 2004 ingeruild voor een Minelab Explorer II : een toestel dat volgens mij dezelfde mogelijkheden biedt als de DFX, maar dan met een grotere diepgang. Wat die diepgang betreft kan ik onmiddellijk zeggen dat het apparaat aan mijn verwachtingen meer dan voldeed. Ik heb de proef op de som genomen en heb een stukje bouwgrond afgezocht dat al eerder door mezelf en vrienden (allen met DFX) is afgezocht geweest. Op dat stukje bouwgrond zijn enkele maanden geleden reeds 15 zilverstukken (1/2 Ecu's Louis XV, van 1720 tot 1730) gevonden geweest. Ik ben zaterdagavond op datzelfde stukje grond een uurtje gaan experimenteren met de nieuwe detector en ik heb nog eens 3 zilveren exemplaren aan dit totaal toegevoegd !!! De eerste munt die ik ophaalde zat heel diep. Het blad van mijn spade is zo'n 25cm lang en zat een cm of 10 onder de rand van de put toe ik de munt zag ... totale diepte 35cm !!! Op dat moment wist ik dat mijn nieuwe aankoop mij de diepte zou geven waarnaar ik al langer zocht. De andere munten lagen beide niet zo diep, maar toch nog op zo'n 25 cm diepte.

De verandering van metaaldetector was eventjes wennen. Pinpointen blijkt met de ExII niet zo simpel te zijn en ik moet nog wat wennen aan de dieptemeter. Ok: Rome is ook niet op een dag gebouwd. Nu nog de vondsten.
Bron: http://users.skynet.be/VerborgenWereld